Zmiana pory roku wymaga od kierowców dostosowania do nowych warunków jazdy. Wyzwania dla prowadzących auta związane z jesienią to m.in. liście na drogach, częstsze opady deszczu, krótsze dni, mgły.
Jesień, już liście spadają…
Zmiana pory roku wymaga od kierowców dostosowania do nowych warunków jazdy. Wyzwania dla prowadzących auta związane z jesienią to m.in. liście na drogach, częstsze opady deszczu, krótsze dni, mgły. Statystyki policyjne pokazują, że początek jesieni jest szczególnie niebezpieczny - najwięcej ofiar śmiertelnych na polskich drogach odnotowuje się w październiku. W ubiegłym roku (2013) w tym okresie śmierć poniosło 391 osób*.
*policja.pl
Liście i deszcz. Liście spadające z drzew potrafią przysłonić znaki, pasy ruchu i inne oznaczenia ważne dla kierowców. Co więcej mogą się pod nimi kryć także nierówności oraz dziury, w które wjeżdżając ryzykujemy uszkodzenia samochodu. Sytuacja jeszcze bardziej się komplikuje, kiedy spadającym liściom towarzyszy deszcz. Poruszanie się po drodze jest wtedy zbliżone do jazdy po oblodzonej powierzchni. W takich sytuacjach należy unikać gwałtownego hamowania, nagłych zakrętów i zachować bezpieczny odstęp od samochodu przed nami, pamiętając, że droga hamowania na mokrych liściach jest podobna do tej na jezdni pokrytej lodem
Przymrozki i mgły. Przymrozki najczęściej występują na drogach nocą i rankiem. Przy temperaturze w granicach od 0 stopni do nawet -3 stopni lód jeszcze całkowicie nie zamarza i pokrywa go cienka warstwa wody. To zjawisko nazywane czarnym lodem jest szczególnie niebezpieczne, gdyż niewidoczne. Lód jest transparentny. Niepokój kierowców powinny wzbudzić dwie kwestie: błyszcząca nawierzchnia jezdni oraz brak charakterystycznego odgłosu tarcia opon o asfalt. Wtedy najlepiej delikatnie zahamować. To pozwoli ocenić rzeczywiste warunki jazdy. Podczas przymrozków najbardziej niebezpieczne są drogi na mostach i wiaduktach, ponieważ nie dociera do nich ciepło z podłoża.
Innym częstym zjawiskiem jesienią są mgły. Prowadząc auto w takich warunkach należy przede wszystkim zwolnić i zachować bezpieczny odstęp od poprzedzającego pojazdu. Najcześciej popełnane w takich warunkach błędy to nieprawidłowe używanie świateł przeciwmgielnych i drogowych. Przeciwmgielne używamy, gdy widoczność spada poniżej 50 metrów i natychmiast wyłączamy, gdy warunki się poprawią, gdyż światła te mogą oślepiać kierowców. Natomiast świateł drogowych nie należy używać w czasie mgły, ponieważ ich uruchomienie pogorszy widoczność, a oczom kierowcy ukaże się biała ściana.