Akumulator jest równie ważny jak opony, silnik, czy hamulce. Zwłaszcza zimowa pora i ujemne temperatury dają mu się mocno we znaki. Źle obsługiwany zemści się kłopotami z uruchomieniem silnika. Przedstawiamy test akumulatorów samochodowych, przeprowadzony przez specjalistów z GTU.
Problemy z akumulatorami należą do najczęstszych, z powodu których nie jesteśmy w stanie uruchomić samochodu. Taka przypadłość ma miejsce najczęściej w zimowe poranki, po mroźnej nocy, gdy przez dłuższy czas nie uruchamialiśmy naszego samochodu, bądź gdy akumulator ma już swoje lata. Problemy mogą się pojawić również ze wzlędu za złą obsługę - zabrudzone styki gorzej przewodzą prąd, bądź ze złego doboru akumulatora czy też jego szybszego rozładowania (np. po zostawieniu na noc włączonych świateł). No i wreszcie różnego rodzaju usterki, w wyniku których mamy zwiększony pobór prądu przez wszelkiego rodzaju urządzenia elektryczne.
Najczęstszym winowajcą problemów z akumulatorem są jednak niskie temperatury, w których to pojemność baterii drastycznie się obniża. Przykładowo, gdy za oknem mamy -18 st. C, wówczas pojemność akumulatora jest nawet o połowę mniejsza niż przy dodatnich temperaturach. Doładowanie może pomóc, jednak często tylko na krótką chwilę. Czasami rozładowanie akumulatora jest już na tyle duże, że nawet całonocna reanimacja (ładowanie) nie pomoże. W takiej sytuacji nie pozostaje nam nic innego, jak zakup nowego zasobnika energii. Dobór właściwego akumulatora nie należy do trudnych czynności, jednak powinniśmy przestrzegać kilku podstawowych zasad. Przede wszystkim musimy dopasować parametry baterii do wymagań naszego samochodu (pojemność, wartość prądu rozruchowego). Nie mogą być gorsze, ale też nie powinniśmy specjalnie przesadzić. Warto sprawdzić również, ile miejsca zajmuje akumulator w komorze silnika (bądź w bagażniku), bowiem nie wszystkie mają identyczne rozmiary zewnętrzne i może się okazać, że go po prostu nie zmieścimy w miejscu docelowym.
Nowoczesne samochody, wyposażone w system start&stop czy też rekuperacji (odzyskiwania energii) bądź w liczne urządzenia elektryczne, wymagają posiadania bardziej wydanych akumulatorów. Standardowe, kwasowo-ołowiowe, są w tym przypadku za słabe i bardzo szybko by się rozładowały, bądź nie pozwoliłyby w pełni korzystać z funkcji samochodu. Dlatego kierowcy powinni korzystać z nowocześniejszych baterii o wydłużonej żywotności w technologii EFB (Enhanced Flooded Batteries) lub AGM (Absorbent Glass Mat). Są droższe, jednak dzięki nim skorzystamy w pełni z układu start&stop.
Odpowiedzi na tego typy pytania pomogą nam znaleźć testy akumulatorów przeprowadzone przez renomowane instytucje. W teście niemieckiego stowarzyszenia nadzoru technicznego przetestowanych zostało 10 akumulatorów z trzech kategorii (standardowe, EFB i AGM). Specjaliści z GTU pod lupę wzięli popularne modele akumulatorów o pojemności od 70 do 75 Ah, które z powodzeniem mogą być wykorzystywane w kompaktowych modelach. Próby przeprowadzono w specjalnie przygotowanym pomieszczeniu, w którym obniżono temperaturę nawet do -20 st. C. Sprawdzano m.in. pojemność baterii po pierwszym rozładowaniu i po głębokim rozładowaniu oraz po naładowaniu, liczbę możliwych rozruchów przy wspomnianych -20 stopniach, możliwość uruchomienia silnika po zaledwie godzinnym ładowaniu.
deklarowana pojemność |
pojemność | rozruch na zimno |
głębokie rozładowanie |
obsługa | koszty |
łączna punktacja |
|
standardowe akumulatory kwasowo-ołowiowe | |||||||
Intact Premium Power | 74 Ah | 80 | 85 | 41 | 80 | 50 | 336 |
Bosch S4 008 | 74 Ah | 74 | 95 | 49 | 70 | 42 | 330 |
Varta Blue Dynamic | 74 Ah | 79 | 90 | 45 | 70 | 28 | 312 |
Moll M3 Plus K2 | 75 Ah | 75 | 75 | 43 | 75 | 35 | 303 |
akumulatory w technologii EFB | |||||||
Moll start/stop EFB | 70 Ah | 117 | 65 | 44 | 72 | 31 | 329 |
Bosch EFB S5 008 | 70 Ah | 104 | 55 | 38 | 67 | 25 | 289 |
Banner Running Bull EFB | 70 Ah | 104 | 45 | 36 | 62 | 36 | 283 |
akumulatory w technologii AGM | |||||||
Varta start/stop plus AGM | 70 Ah | 157 | 150 | 58 | 67 | 23 | 455 |
Intact start/stop Power AGM | 70 Ah | 151 | 130 | 60 | 67 | 46 | 454 |
Exide Micro Hybrid AGM | 70 Ah | 151 | 115 | 56 | 67 | 35 | 424 |