Jak jechać z przyczepą
Holowanie przyczepy za samochodem nie jest czynnością łatwą. Trzeba przyzwyczaić się do większej długości zestawu, jego zwiększonej szerokości i masy. Kierowcę obowiązują nie tylko specjalne przepisy, ale i bezwzględne prawa fizyki. Dobrze jest wcześniej poćwiczyć cofanie i zawracanie oraz jak przyczepa reaguje na silne podmuchy wiatru. Podróżowanie z przyczepą wymaga od kierowcy precyzji i zachowania szczególnych zasad bezpieczeństwa. Przede wszystkim jazda powinna być płynna, bez gwałtownych ruchów kierownicą (np. przy omijaniu dziur) i ostrego hamowania. Dynamiczne wejście w zakręt może doprowadzić do zmniejszenia przyczepności kół tylnej osi i w efekcie spowodować poślizg. Podczas stromych zjazdów należy włączyć niższy bieg, hamować silnikiem i nie rozpędzać się. Nie wolno również zbytnio zbliżać się do pojazdu poprzedzającego, gdyż droga hamowania zestawu może się wydłużyć nawet o 70%. W razie konieczności zatrzymania się na stromym podjeździe bądź spadku drogi, dobrze jest podłożyć pod koła kliny zabezpieczające. Szybka jazda, gwałtowne przyspieszanie oraz duża powierzchnia czołowa przyczepy i opory powietrza, jakie stwarza podczas jazdy, mogą powodować wyraźny wzrost zużycia paliwa. Również ciężar przewożonego ładunku może mieć ogromny wpływ na sposób prowadzenia auta z przyczepą. Bagaż w przyczepie powinien być rozłożony równomiernie, by zapewnić prawidłowy nacisk dyszla na hak holowniczy. Jeśli nacisk ten jest zbyt mały, przyczepa ma tendencję do wężykowania, a wtedy łatwo stracić kontrolę nad zestawem. Jedynym ratunkiem jest wówczas zwiększenie prędkości, a następnie zmniejszenie jej na prostym odcinku, choć na zjeździe w górach może okazać się to trudne. Na szczęście są już samochody wyposażone w system (ESP) z funkcją stabilizacji przyczepy. Wyłapuje on charakterystyczne drgania wywołane przez wężykowanie i odpowiednio dohamowuje tylne koła pojazdu. Niestety, potrafi być też niebezpieczny, np. gdy kierowca zdecyduje się na wyprzedzanie ciężarówki, a w połowie manewru zestaw zacznie zwalniać. Kierowca, który po raz pierwszy korzysta z przyczepy, powinien przed wyjazdem potrenować na placu cofanie i zawracanie. Należy nauczyć się skręcać w taki sposób, by nie przełamać zestawu. Koła przyczepy na zakręcie toczą się po mniejszym łuku niż koła samochodu. By nie zawadzić o chodnik lub inny pojazd stojący na jezdni, należy bardzo precyzyjnie pokonywać zakręty. Posiadacze prawa jazdy kategorii B mogą holować autem osobowym przyczepę o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu. Masa całkowita lekkiej przyczepki towarowej bez hamulców nie może przekraczać połowy masy pojazdu, zaś masa całkowita zestawu nie może przekraczać 3,5 tony. W przeciwnym razie niezbędne jest już prawo jazdy kategorii E. W obszarze zabudowanym kierowcę auta z przyczepą obowiązuje takie samo ograniczenie prędkości jak dla auta bez przyczepy - 50 km/h. Poza miastem można się poruszać z prędkością 70 km/h, a na drodze z dwoma pasami ruchu - o 10 km/h szybciej. Podstawowym elementem niezbędnym do holowania przyczepy jest hak holowniczy. W wielu krajach Europy nie można poruszać się pojazdem wyposażonym w hak, jeśli nie ciągnie on przyczepy.
Zdarza się, że holowana przyczepa jest szersza od ciągnącego ją samochodu. Wówczas w aucie należy zamontować dodatkowe lusterka boczne, tak by nie stracić widoczności do tyłu. Pod żadnym pozorem nie wolno wozić w przyczepie pasażerów. Kodeks drogowy wymaga, by między przyczepą a holującym ją pojazdem istniało dodatkowe połączenie (np. łańcuch czy linka). Ciężka przyczepa powinna też posiadać hamulce. Podobnie jak samochód, przyczepa również musi mieć ubezpieczenie OC, a jeżeli jej masa całkowita wynosi więcej niż 750 kg, to kierowcę obowiązują okresowe przeglądy techniczne w stacji diagnostycznej.