Technika Kierowania

Przygotowanie do jazdy

Przygotowanie do jazdy składa się z 14 czynności (4+1+8).
Cztery zbiorniki pod maską, jeden sygnał dźwiękowy i osiem świateł.
Zaczynamy od otwarcia maski samochodu.
W tym celu należy otworzyć drzwi od strony kierowcy, a następnie pociągnąć do siebie czerwoną dźwignię znajdującą się pod kierownicą z lewej strony. Następnie przechodzimy do przodu auta, podnosimy pokrywę maski i zabezpieczamy.


I.
1. Z lewej strony pod maską znajduje się zbiornik płynu do spryskiwaczy z granatową nakrętką. Poziom płynu do spryskiwaczy nie jest ściśle określony, kiedy się kończy, dolewamy do pełna. Jego obecność sprawdzamy poprzez otwarcie zbiornika, jeżeli płyn nie jest widoczny w szyjce, to należy powiedzieć, że go nie ma.
2. Kolejnym zbiornikiem jest zbiornik płynu chłodzącego z zakrętką żółto-czarną przedstawiającą trójkąt. Może on znajdować się z prawej strony zbiornika z płynem do spryskiwaczy będą nad nim w przypadku samochodów z klimatyzacją. Poziom płynu chłodzącego powinien zawierać się pomiędzy maksimum i minimum zaznaczonym na zbiorniku, sprawdzamy go wizualnie.
3. Poziom oleju sprawdzamy za pomocą bagnetu, na końcu którego znajduje się skala z maksimum i minimum, poziom powinien również mieścić się w tych granicach. Kiedy poziom jest zbyt niski, należy dolać go przez otwór zamknięty gumową czarną zatyczką lub korkiem znajdującą się w górnej części pokrywy silnika. Na egzaminie nie sprawdzamy poziomu oleju, egzaminator wymaga raczej opisania procesu sprawdzania (wyjąć bagnet-wyczyścić-zanurzyć-wyciągnąć-sprawdzić poziom)
4. Z prawej strony pod maską znajduje się zbiornik płynu hamulcowego, także z poziomem maksymalnym i minimalnym i żółtą nakrętką. Poziom płynu sprawdzamy wizualnie.

II.
Po wykonaniu wyżej wymienionych czynności, opuszczamy klapę maski, sprawdzamy sygnał dźwiękowy i przechodzimy do kolejnej części przygotowania do jazdy.
1. Najpierw włączamy ZAPŁON i włączamy bieg wsteczny; światło wsteczne (cofania) znajduje się z tyłu, po prawej stronie, jest ono białe.
2. Następnie wyłączamy bieg, włączamy SILNIK, przekręcamy jeden raz koniec dźwigni od kierunkowskazów i w ten sposób mamy włączone światła pozycyjne. Są to dwa małe światełka z przodu auta i dwa czerwone z tyłu. Przy włączeniu świateł pozycyjnych włącza się oświetlenie tablicy rejestracyjnej, ale nie zalicza się go do świateł pozycyjnych.
3. Potem jeszcze raz przekręcamy dźwignią od kierunkowskazów - światła mijania. Te światła świecą się z przodu, zapalają się dwa duże reflektory, z tyłu są nadal światła pozycyjne.
4. Kiedy mamy włączone światła mijania, możemy sprawdzić światła: drogowe (popychamy dźwignię do przodu, powiększa się strumień światłe mijania z przodu, a z tyłu nic się nie zmienia, na tablicy rozdzielczej włączy się niebieska kontrolka)
5. oraz przeciwmgłowe tylne (należy wcisnąć przycisk znajdujący się przy światłach awaryjnych, zapala się czerwona żarówka w białym kloszu z lewej strony z tyłu, na tablicy rozdzielczej włącza się żółta kontrolka). Po zgaszeniu świateł mijania, automatycznie wyłączają się zarówno światła drogowe jak i przeciwmgłowe tylne.

Następnie sprawdzamy:
6. światła awaryjne,
7. kierunkowskazy i
8. światła stopu (potrzebujemy pomocy drugiej osoby, należy poprosić, o to żeby egzaminator nacisnął pedał hamulca roboczego, zapalą się czerwone światła z tyłu, jedno nad szybą a dwa pozostałe w miejscu, gdzie zapalają się światła pozycyjne, ale z większym natężeniem).

Następnie siadamy do auta, ustawiamy fotel, lusterka, zapinamy pasy, sprawdzamy, czy zamknięte są drzwi i płynnie ruszamy z miejsca.