Technika Kierowania

Pokonywanie zakrętów i jazda po łuku

Jak pokonywać zakręty?

Pokonywanie zakrętów to jeden z najczęstszych manewrów, jakie kierowcy wykonują podczas jazdy. Umiejętne przejeżdżanie krętych dróg wymaga odpowiedniej wiedzy, techniki, ale przede wszystkim ostrożności i rozwagi. Kierowcy jadący krętymi odcinkami dróg, bez względu na swoje umiejętności, powinni zachować ostrożność. Z jednej strony jest to spowodowane ograniczoną widocznością i brakiem możliwości prawidłowej oceny tego co dzieje się za zakrętem, z drugiej strony ma to związek z przyczepnością. Szczególnie jesienią i zimą, kiedy nawierzchnia dróg często jest mokra i śliska, znacznie trudniej utrzymać kontrolę nad pojazdem jadącym po łuku drogi. Należy jednak podkreślić, że nawet na suchej nawierzchni jazda krętymi odcinkami bywa niebezpieczna: liście czy rozsypany piasek, lub żwir mogą być tak samo niebezpieczne, jak deszcz, czy śnieg zalegający na powierzchni. Należy również pamiętać o tym, że bardzo łatwo również wypaść z drogi, kiedy inny kierowca „nie zmieści” się w zakręcie, a my wjeżdżając na pobocze stracimy przyczepność.

Podstawową zasadą przy zbliżaniu się do zakrętu jest zmniejszenie prędkości. Manewr hamowania nie może być jednak nagły i powinien rozpoczynać się odpowiednio wcześnie. W zależności od prędkości, należy zacząć hamować kilka sekund przed zakrętem i też zredukować bieg tak, aby nie robić tego już podczas jazdy w zakręcie. Zbyt szybkie wejście w zakręt grozi poślizgiem, wjechaniem na sąsiedni pas ruchu czy wręcz wypadnięciem z drogi, co w każdym z tych przypadków może mieć tragiczne skutki.Kolejny element to prawidłowe pokonanie zakrętu. Generalna zasada doboru toru jazdy podczas pokonywania zakrętów mówi o wykonywaniu tego manewru po możliwie łagodnym łuku. Pokonywanie zakrętu powinno rozpoczynać się od zewnętrznej krawędzi zajmowanego pasa drogi. W połowie łuku kierowca powinien zbliżyć auto do wewnętrznej krawędzi pasa, a na wyjściu z zakrętu znów znaleźć się przy skrajnej zewnętrznej krawędzi drogi, płynnie wracając do jej środka.W ostatniej fazie pokonywania zakrętu należy delikatnie i płynnie przyspieszyć. Podczas tych czynności kierowca nie może wjeżdżać na sąsiedni pas ruchu, bo takim zachowaniem może stwarzać zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego. Ręce prowadzącego powinny spoczywać na kierownicy przez cały czas pokonywania zakrętu w celu utrzymania odpowiedniej kontroli nad autem.

Zakręt pokonasz bezpiecznie, jeśli:

- zwolnisz przynajmniej na sekundę przed zakrętem

- zredukujesz bieg przed wejściem w zakręt

- przejedziesz zakręt po możliwie łagodnym łuku, pozostając jednak na swoim pasie ruchu

- w trakcie zakrętu nie będziesz zmieniać biegów ani jechać na biegu jałowym, czyli tzw. luzie

- przy wyjściu z zakrętu dodasz lekko gazu.

Warto dodać, że istnieje szereg czynników, które pomagają w pokonywaniu zakrętów, m.in. systemy elektroniczne, system 4Control z czterema kołami skrętnymi, system stabilizacji toru jazdy ESP, Lane Assist czy po prostu sam napęd 4×4.



Jak bezpiecznie pokonywać zakręt na motocyklu?

Pokonywanie zakrętów jednośladem jest znacznie bardziej wymagające niż samochodem, dzieje się tak ponieważ podczas jazdy w wirażu siły odśrodkowe dążą do wypchnięcia pojazdu z zakrętu, jednocześnie oddziałując na jego równowagę. Siły te prowadzą do zmiany toru jazdy i w konsekwencji utraty panowania nad pojazdem i wypadnięcia z drogi. Z tego właśnie powodu pokonywanie zakrętów powinno być doskonale wyćwiczone i wykonywane według kilku głównych zasad. Bez względu na typ motocykla, czy doświadczenie motocyklisty istnieje szereg zasad, którymi należy kierować się podczas pokonywania kolejnych zakrętów:

1. Zakręty należy zawsze pokonywać według zasady ZWZ  Zewnętrzna część pasa ruchu, Wewnętrzna część pasa ruchu i znów Zewnętrzna część pasa ruchu. Jazda tym torem pozwala na ocenienie przed wejściem w zakręt, jak bardzo musimy zwolnić i jak bardzo należy pochylić motocykl. Ułożenie w skrajnej części pasa ruchu daje najlepszy widok na drogę, zdobywa cenny czas, który można przeznaczyć na korektę toru jazdy lub wyhamowanie. Pokonanie szczytu zakrętu po wewnętrznej stronie pasa zmniejsza kąt po którym jedzie motocykl. Mniej zakrzywiony łuk to mniejsza potrzeba pochylania motocykla i wyższa prędkość przelotowa. Umiejscowienie po wewnętrznej chroni także przed nieostrożnymi pojazdami jadącymi z naprzeciwka, ścinającymi zakręty. Kontynuowanie jazdy po wyjściu z zakrętu po zewnętrznej stronie niweluje potrzebę gwałtownego wyprostu motocykla i łagodzi wyjście z zakrętu, jednocześnie podwyższając prędkość przejazdu.

2. Prawidłowe i bezpieczne pokonanie ostrego zakrętu to wyhamowanie przed wejściem w zakręt i pokonywanie go na ciągle odkręconym gazie, czym bliżej wyjścia z zakrętu tym większy gaz. Odpuszczeni gazu to krótka droga do kraksy, ciągły i miarowy napęd koła usztywnia zawieszenie i pomaga utrzymać motocykl na ustalonym kursie jazdy. Hamowanie w pochyle motocykla może przyczynić się do jego przewrócenia, bowiem ulega zmianie siła odśrodkowa działająca motocykl, a także osłabieniu podlega przyczepność hamującego koła. Podobne zjawisko generuje zamknięcie gazu, jest to szczególnie odczuwalne w silnikach o układzie widlastym, gdzie opór silnika jest bardzo wysoki. Zwalniane w zakręcie najbezpieczniej wykonać delikatnie wciskając tylny hamulec.

3. Jadąc w wirażu wzrok należy skupić na najdalszym odcinku drogi, nie wolno skupiać się na najbliższych kilku metrach, nie pozwala to ocenić stopnia skomplikowania zakrętu czy wyczuć sytuacji na drodze. Oczy powinny zachować poziome ułożenie, nie można pochylać głowy wraz  z motocyklem.

4. Pochylając motocykl, warto zachować poprawną pozycję ciała, pozwala to na lepsze wyczucie i kontrolowanie motocykla.

5. Jeśli pojawi się potrzeba nagłego skrętu, należy posiłkować się przeciwskrętem, czyli przekręcaniem kierownicy w przeciwnym kierunku do zakrętu, co pomoże zacieśnić łuk po którym porusza się maszyna i pozwoli bardziej i szybciej ją pochylić.Należy trzymać kierownicę zdecydowanie, ale elastycznie i trzeba być przygotowanym na pochylenie ciała. Żeby skręcić motocykl w prawo, nacisk kładziony jest na prawy uchwyt kierownicy. Ruch ten pochyla motocyklistę w prawo i skręca motor. Żeby z kolei pochylić się skręcić w lewo, nacisk musi zostać położony na lewy uchwyt kierownicy. Wszyscy motocykliści wykonują przeciwskręty automatycznie, ale warto wiedzieć co się wtedy tak naprawdę dzieje.

Uwaga:

Wymienione powyżej zasady są z pewnością najistotniejsze, ale nie zawierają wszystkich możliwych scenariuszy, są to jedynie dobre praktyki, które należy ćwiczyć i opanować w jak najwyższym stopniu. Jeżdżąc po drogach publicznych najważniejsza zasadą jest jazda ze zdrowym rozsądkiem i zgodnie z przepisami. Pokonując kolejne kilometry, pamiętajmy o tym, że na drogach znajduje się mnóstwo nierówności, które drastycznie wpływają na zachowanie motocykla. Nie widząc końca zakrętu, lepiej nie prowokować pecha i zwolnić.